Welkom op Epcwaarde.be een website van Solvari. Je bent hier waarschijnlijk terecht gekomen omdat je je woning wil verbeteren. Wij willen ook verbeteren. Ons huis, maar natuurlijk ook onze website! Daarom maken we op deze website gebruik van cookies.
Je bepaalt zelf welke data wij mogen gebruiken door je cookievoorkeuren te wijzigen. Door op ‘Alle cookies accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies, zoals beschreven in onze cookieverklaring.
Niet langer ondersteunde browser:
Het ziet ernaar uit dat wij uw browser niet meer ondersteunen. Hierdoor kunnen sommige features niet werken.
Onafhankelijk advies over het EPC-attest.
Vergelijk erkende EPC-keurders online!
4.5 / 5
Al 190.956 anderen gingen je voor
Vrijblijvend advies op maat
Erkende installateurs
Kies & bespaar
EPC attest aanvragen: veelgestelde vragen
Een EPC attest aanvragen is verplicht bij de verkoop of verhuur van een woning en geeft inzicht in de energieprestaties van een pand. In dit artikel bespreken we wanneer je een EPC attest moet aanvragen, bij wie je dit doet, wat de kosten zijn en hoe je je het best kan voorbereiden op een EPC-keuring. Zo weet je precies wat er komt kijken bij het verkrijgen van dit belangrijke document.
Je hebt zo’n officieel attest verplicht nodig in bepaalde situaties. In het kort gaat het altijd om de originele eigenaar die het EPC rapport moet aanvragen. Bij verkoop is het dus de verkoper en niet de koper die de aanvraag doet. Bij verhuur ligt het bij de verhuurder en niet de huurder. In deze 3 situaties ben je verplicht om een EPC aan te vragen:
Je verkoopt je woning: bij verkoop (of schenking) heb je een geldig EPC attest nodig. Met ‘geldig’ bedoelen we dat het EPC in 2019 of later opgemaakt moet zijn. Je EPC moet ook vermeld staan bij advertenties voor je woning.
Je verhuurt je woning: als je je huis, appartement, studio of klein niet-residentieel gebouw wil verhuren (voor langer dan 2 maanden), heb je een EPC attest nodig. Ook in geval van handelshuur is een EPC verplicht.
Je kocht een woning met renovatieplicht: sinds 2023 moeten woningen met een label E of F binnen de 6 jaar na aankoop grondig gerenoveerd worden naar minstens label D. Nadien moet je het resultaat van die inspanningen bewijzen met een nieuw EPC-attest, ook als je je woning niet verkoopt. Ook om de EPC-labelpremie aan te vragen moet je een attest kunnen voorleggen.
Begin met je zoektocht naar een energiedeskundige type A. Zo’n erkende expert vind je snel en eenvoudig via de offerteservice van Solvari. Start je gratis aanvraag hier!
Bij wie vraag ik een EPC attest aan?
Voor je EPC attest heb je een energiedeskundige type A nodig. Deze deskundigen hebben een certificaat type A dat erkend is door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) en moeten dit ook jaarlijks vernieuwen. Deze experts zijn hiernaast ook geregistreerd in de Energieprestatiedatabank.
Hoe vind ik een geschikte deskundige? Na het invullen van je gegevens in ons offerteformulier kom je snel in contact met meerdere erkende energiedeskundigen uit je buurt. Zo vergelijk je eenvoudig 2 à 3 experts en kies je het beste aanbod. Kom nu in contact met erkende energiedeskundigen actief in je regio!
Hoeveel kost een EPC attest aanvragen?
De prijs van een EPC attest hangt voornamelijk af van het type woning. Hoe groter de woning, hoe meer werk de energiedeskundige heeft en hoe hoger het prijskaartje. Ook factoren zoals vervoerskosten kunnen een rol spelen bij het bedrag op de eindfactuur. Hieronder vind je een tabel met richtprijzen:
Type woning
Prijs (excl. btw)
Studio
€ 120 - 150
Appartement
€ 140 - 175
Half open bebouwing
€ 160 - 200
Open bebouwing
€ 190 - 250
BELANGRIJK: vergelijk zeker meerdere prijsoffertes van erkende energiedeskundigen. Elke expert bepaalt namelijk zelf zijn of haar tarieven. Vind nu meerdere EPC specialisten in jouw buurt.
Wat is het verschil tussen een EPC en een EPB?
Een EPC geeft een schatting van het energieverbruik van de woning en laat zien hoe energiezuinig deze is. Een EPB is een uitgebreide opsomming van alle gebruikte materialen en installaties bij een nieuwbouw of renovatie en controleert of de woning aan de energienormen voldoet.
Hoe bereid ik me voor op een EPC keuring?
De aanvraag van je EPC attest zelf is niet moeilijker dan een deskundige aanspreken en een datum inplannen. Maar hoe bereid je je voor op zo’n keuring? Je begint best bij je hele woning goed toegankelijk maken (vergeet je kelder of zolder ook niet) en alle relevante documenten bij de hand te nemen. Het gaat onder meer om de volgende documentatie:
Premieaanvragen (bv. voor zonnepanelen, spouwmuurisolatie of eender welke soort renovatie)
Bouwplannen
Facturen of documentatie van bouw- en isolatiematerialen en je verwarmingsinstallatie
Foto’s van het bouwproces
Lastenboeken, werfverslagen of vorderingsstaten
Overige technische informatie over de woning
En wat gebeurt er na de EPC-keuring?
Na de EPC keuring in je woning zijn er nog enkele stappen vooraleer je je EPC attest ontvangt. We beschrijven ze snel:
Data ingeven: de deskundige verwerkt alle verzamelde info in een officieel softwareprogramma.
Opmaken EPC: na de verwerking van alle data via dit programma maakt de EPC-deskundige je attest op.
EPC & factuur ontvangen: na enkele dagen vind je het EPC attest en de rekening in je postbus. Dit betekent dat je dus pas moet betalen op het moment dat je je attest ontvangt.
TIP: via het formulier hieronder kan je verschillende deskundigen type A in jouw regio vergelijken:
Vrijblijvend offertes ontvangen?
Wil je een EPC keuring, EPB keuring, energieaudit, ... laten uitvoeren? Via onderstaand formulier ontvang je vrijblijvend prijsvoorstellen en advies van maximaal 3 energiedeskundigen / keurders actief in jouw buurt.